OF Harrestrup
  • Sidste Nyt
  • Om OF Harrestrup
    • Kort over området
    • Lokalbladet OF Harrestrup
    • Historien bag Skovlunde
  • Dokumenter
    • Økonomi og budget
    • Kontingent
    • Regler og baggrund for OF Harrestrup
    • Referater
    • Nyhedsbreve
    • Kolonihave indsatsen
    • Vandaflæsning
  • Bestyrelsen
    • Kontakt Bestyrelsen
    • Åbningsdatoer og tider
  • Praktiske forhold
    • Når du vil købe hus
    • Når du vil sælge
    • Når du vil bygge
    • Hegns ansøgning
    • Handicap-skilt
    • Udlejning af fælleshus >
      • Kalender
    • Tingbogen
    • Renovation og affald
    • Lidt om . . . . .
  • Arkiv side

Velkommen til OF Harrestrup

NYHEDS BREV
Kære medlemmer i OF Harrestrup,
Velkommen til en sæson, der til trods for vort lands og samfunds udfordringer, starter lige om hjørnet! 
Som tidligere meddelt har formandsskabet efter omstændighederne bedt os (Lis, Eigil og Gitte) om at fortsætte foreningens daglige drift på vågeblus med formandskabet i ryggen, indtil der kan vælges en ny bestyrelse. Konstellationen er godkendt af hovedforeningens advokat. 

Fordeling af opgaver
Den siddende bestyrelse er ikke tegningsberettiget, og det betyder at vi ikke har adgang til at udføre opgaver, der har med foreningens økonomi at gøre. Foreningens økonomi håndteres derfor i denne overgangsperiode af formandsskabet.
Formandsskabet varetager ligeledes – i samarbejde med Carsten Lohse og Eigil – det arbejde, der er forbundet med udstedelse af erklæringer ved salg, ligesom formandsskabet varetager byggeansøgninger. Proceduren for disse opgaver følger de retningslinjer, der er beskrevet på hjemmesiden under praktiske forhold. Mailadresse for disse anliggender er: byggesager@ofharrestrup.dk
De fleste hegnssager er ekspederet, og formandsskabet har opfordret til, at der i denne periode ikke håndteres hegnssager, med mindre der er tale om presserende forhold. 
Kim fungerer som Martins kontaktperson og bistår med at lede og fordele arbejdet. Vi har fundet, at Kim er den rette til dette hverv, da han tidligere har været ansat i Martins stilling.
Vi (Lis, Eigil og Gitte) har fordelt bestyrelsens øvrige opgaver imellem os, dog med flydende overgange, således at vi hjælper hinanden, ligesom Katrine bistår os med visse opgaver. Vi kører dog på nødblus, og der må forventes længere ekspeditionstider, ligesom nogle opgaver kommer til at vente, til vi får en ny bestyrelse. 

Sæsonstart
Det er ved at være sæsonstart, som vil ske med visse ændringer: 
Renovation
Husk, at de grønne containere kuner til dagrenovationJ
Containergården
Ballerups Genbrugsstation på Energivej er nu genåbnet for private.
For at undgå forsamling og smitterisiko har vi besluttet at holde vores lokale containergård lukket. 
I opfordres i stedet til foreløbigt at opbevare haveaffald i et diskret hjørne af jeres parcel, evt. som en kompostbunke. Og der er faktisk nogen, der anbefaler, at græsafklip bør blive liggende på græsplænen, idet regnorme og bakterier omdanner det til kvælstof, kalium og fosfor, som græsplænen kan bruge som næring…
Når samfundet normaliseres, vil vi selvfølgelig arbejde på at bemande vores containergård igen – om muligt (hvis der er frivillige nok) hver lørdag i lighed med sidste år.

Kontorets åbningstid
Grundet smittefare er kontoret for tiden lukket for personligt fremmøde. 
Hver 2. lørdag (lige uge) kan I om nødvendigt kontakte os telefonisk i tidsrummet kl. 10-12 på tlf.nr. 2960 6577. Denne service er dog alenetiltænkt de medlemmer, der ikke har mulighed for at anvende e-mails. 
Alle andre opfordres til at kontakte os via kontakt@ofharrestrup.dk
Henvendelser vedrørende leje af Valhalla bedes rettet til lf@ofharrestrup.dk
Martin kan kontaktes på service@ofharrestrup.dkeller via tlf.nr. 2939 5447. 
I akutte tilfælde kan I herudover ringe til akuttelefonen på tlf.nr. 2960 6547.

I øvrigt
Vi forventer at blive mange herude og henstiller til, at I hensynsfuldt parkerer bilerne, så også naboen kan få plads til sin bil. 
Tag hensyn til jeres naboer og husk, at anvendelse af motordrevne haveredskaber og andre støjende redskaber kun må finde sted på følgende tider: 
Hverdage fra kl. 9.00 til 20.00.
Lørdage fra kl. 9.00 til 15.00. 
Søndage og helligdage fra kl. 9.00 til 12.00. 


Afholdelse af banko, sct. hans og ikke mindst generalforsamling afhænger selvsagt af, hvornår vi får lov til at forsamles igen.
Der kan heller ikke afholdes vejarbejde, men for at det ikke gror helt til herude, opfordres alle til at huske, at vi – ud over meteren uden for hækken – også har en del af vedligeholdelsespligten på vores respektive p-pladser. Stå sammen hver for sig: Snup kosten og fej perlestenene væk fra asfalten, eller tag hakkejernet og brug en time i det dejlige forårsvejr med at hakke ukrudt på p-pladsen til gavn og glæde for dig og dine naboer.

                                                                                    ---o0o---

I denne meget særprægede situation håber vi, at I vil være med til at tænke over, hvad I kan gøre for haveforeningen, for fællesskabet og hele vores dejlige område, indtil vi igen kan mødes og vælge en ny bestyrelse. 
Vi håber, at vi trods alt får en god sæson!
 
Mange hilsner
Lis, Eigil og Gitte

Info om den særlige situation vi er i

13. marts 2020
Kære medlemmer, 
​
I lyset af myndighedernes anbefalinger om indskrænkelse af alt samvær til det absolut mest nødvendige, aflyses OF Harrestrups generalforsamling den 21. marts 2020. 

Alle lokalbestyrelser i OF har aflyst de planlagte generalforsamlinger, og som konsekvens heraf er kongressen den 25. april 2020 ligeledes aflyst. 

Grundet omstændighederne har formandskabet anmodet den siddende bestyrelse i Harrestrup om at fortsætte bestyrelsesarbejdet på vågeblus med formandskabet i ryggen, indtil der kan vælges en ny bestyrelse på en kommende generalforsamling. Vi arbejder i øjeblikket på nærmere at afklare og definere en sådan løsning, og så snart der er en afklaring, vil I blive orienteret herom. 

Information vil primært ske via vores hjemmeside og facebook-gruppen. Sidstnævnte er normalt ikke bestyrelsens foretrukne informationskanal, men da intet er normalt for tiden, håber vi, at I vil bære over med os ;-) 

I må for tiden forvente længere svartider på henvendelser, men vi gør det så godt, vi kan. 
Der vil blive indkaldt til en ny generalforsamling, så snart det kan lade sig gøre. 

Mange hilsner 
Lis, Eigil og Gitte

Nyt fra den tilbageværende bestyrelse

Vi er kommet i den yderst specielle situation her tre uger før generalforsamlingen, at både formanden Anette, næstformanden Johannes og kassereren Claus, har valgt at trække sig med øjeblikkelig virkning pr. 26. februar 2020. Det skal vi være de første til at beklage. Men vi skal ikke desto mindre forsøge at komme i mål, så vi alle kan mødes til generalforsamlingen og her vælge en ny bestyrelse. 
 
Men for overhovedet at nå frem til at kunne afholde generalforsamlingen på disse ændrede vilkår, er vi tre tilbageværende bestyrelsesmedlemmer kommet under stort arbejdspres, hvilket vi håber, I alle vil have forståelse for. Vi ser os derfor nødsaget til skarpt at prioritere vores arbejdsopgaver - og lige nu har forberedelsen af generalforsamlingen hovedprioritet. Alt, der ikke er akut, kommer i anden række. Eller sagt med andre ord: Alt der kan vente, til den nye bestyrelse tiltræder, vil få lov til at vente. 
 
Skulle I have økonomiske mellemværender med foreningen, skal I være opmærksomme på, at vi tre tilbageværende bestyrelsesmedlemmer ikke er det, man kalder tegningsberettigede. Det betyder, vi ikke har adgang til at kunne udføre opgaver, der har med foreningens økonomi at gøre, fx betaling af regninger mm. Alt vedrørende økonomi har formandsskabet derfor overtaget, og evt. henvendelser derom bedes rettet til hovedforeningen.
 
Alle øvrige henvendelser, der ikke er akutte, må vi bede jer have tålmodighed med at få svar på til efter generalforsamlingen. Nogle sager har vi dog nået at behandle, og der ligger forskellige salgserklæringer, byggesager mm., som kan afhentes mellem kl. 10-12 på lørdag den 7. marts. 
 
Vi skal på trods af, vi er stærkt reducerede i antal, gøre vores bedste for at komme i mål i forhold til at få afholdt en velforberedt og rigtig god generalforsamling. 
 
Indkaldelse til generalforsamlingen er udsendt, så hold øje med jeres postkasser/mail. Hvis indkaldelsen mod forventning ikke kommer frem, hører vi selvsagt gerne fra jer.
 
For god ordens skyld bemærkes, at det i indkaldelsen fejlagtigt er anført, at vi skal vælge 9 kongresdelegerede. Tallet er retteligt 10.
 
På gensyn på ”Tapeten”, Magleparken 5, 2750 Ballerup, lørdag den 21. marts 2020 kl. 10.00.
 
Mange hilsner
 
Lis, Eigil og Gitte

​ Kolonihaveindsatsen i Ballerup ... sidste nyt

Medlemmerne i Harrestrup følger med stor interesse den varslede tema-lokalplan. Især, for så vidt, de planlagte skærpelser af den lovlige anvendelse i vinterhalvåret.
 
Men da en lokalplan, ifølge advokat Knud Foldshack, alene kan regulere fremtidige dispositioner, vil den nuværende lovlige anvendelse kunne fortsætte som hidtil, uagtet vedtagelsen af den nye lokalplan.
Såfremt de nye regler bliver gennemført, vil de derfor reelt kun kunne implementeres ifm. nybyggeri.
 
Desuden strider den ønskede indskrænkning i kolonihaveejernes lovlige brug af deres kolonihaver imod Miljøministeriets vurdering af, hvad man lovligt vil kunne vedtage i en lokalplan.
​
På den baggrund har advokaten anmodet Ballerup Kommune om at trække den påtænkte bestemmelse i lokalplanen tilbage.
 


Ballerup Kommune mener dog fortsat at de har belæg for at indføre og implementere de nye skærpelser af den lovlige anvendelse i vinterperioden.

Selvom Ballerup Kommune har lovet dialog, har vores største udfordring været at få såvel politikere, som embedsmænd i tale. Vi er dog stadig fortrøstningsfulde og tror på, at det snart er muligt at få en reel dialog i gang, så sagen ikke skal ende i retten.

 Mødet bliver ikke afholdt pga. bestyrelsens nuværende forhold
Såfremt der er væsentligt nyt i kolonihavesagen til den tid, har vi reserveret den 11. marts kl. 19.00
til et evt. informationsmøde for OF Harrestrups medlemmer. 

Reserver aftenen allerede nu, mere information følger når vi endeligt ved, hvorvidt arrangementet afholdes. 

​


AFLYST - SE TEKST OVENF0R
GENERALFORSAMLING 2020

Lørdag den 21. marts kl. 10.00
Tapeten - Store Sal
Magleparken 5, 2750 Ballerup

Bemærk: Da vi kun må være 150 i Valhalla afholdes generalforsamlingen i år på Tapeten i Ballerup


Bestyrelsen arbejder i øjeblikket blandt andet på forslag om:
Parkering, et revideret LAR projekt og et udendørs toilet ved legepladsen. Derudover vil der være en række forslag til vedtægtsændringer og valg af delegerede til kongressen.

Husk at du også kan komme med forslag, hvis du går rundt og drømmer om noget
​der kunne gøre Harrestrup til et endnu bedre sted at være.
​

Forslag til generalforsamlingen sendes til kontakt@ofharrestrup.dk senest den 20. februar.

Har du styr på din BBR?

Har du brug for hjælp til din BBR?

Som ejer, er det dit ansvar at oplysningerne om din ejendom i Bygnings- og Boligregistret (BBR) er korrekte. Vi vil derfor opfordre til at du tjekker og evt. retter dine data, så de er korrekte.
​Til orientering kontrollerer mange købere ejerforholdet i Tingbogen (der bl.a. trækker på informationer i BBR-registeret) og desuden har Kommunen mulighed for at udstede bøder på op til 5.000 kr., hvis du ikke har indberettet oplysningerne rettidigt, eller hvis du har opgivet urigtige oplysninger.

De oplysninger, du har pligt til at indberette, er bl.a.: opførelsesår, om- og tilbygningsår, bebygget areal, samlet boligareal, areal af udestue, tagdæknings-materiale, energiforsyning m.m.

Du finder en vejledning her


For at få et overblik over hvor mange af vores medlemmer, der har styr på deres BBR oplysninger, beder vi dig udfylde nedenstående. ​
​

    Ja, vi har selv indsendt/opdateret BBR

Indsend
Hvis du er usikker på hvordan du skal gøre eller blot har lyst til lidt hyggeligt selskab imens, holder vi åbent hus i kaffestuen i Valhalla

Torsdag den 20. februar ml. kl. 18.30 - 20.30

Medbring NemID, evt. tegninger, og gerne en bærbar computer (hvis du har en) … ​
Billede
... så byder vi på en kop kaffe, lidt godt selskab, samt  råd og vejledning.

Af hensyn til vores planlægning så tilmeld dig gerne nedefor: ​

    Ja tak - vi ses den 20. februar

Indsend

Til kamp mod rotterne

I sensommeren varslede vi et spændende pilotprojekt, hvor vi i samarbejde med Ballerup Kommune vil lave en storstilet indsats med forebyggende 'grøn' rottebekæmpelse i Harrestrup.

Det er tale om en målrettet indsats over en længere periode, der gerne skulle resultere i at vi for alvor kommer rotterne til livs (så meget det nu engang er mulig) - uden at bruge de sædvanlige store mænger gift. 

Oprindelig var planen at projektet skulle være igangsat i efteråret 2019, men Ballerup Kommune har haft nogen udfordringer der har forsinket projektet. De ser dog ud til snart at være klaret og vi håber derfor at kunne gå i gang i marts/april 2020

Der vil komme mere information om dette, så snart vi har fået aftalerne på plads. 

Ændring i bestyrelsen

Katrine Septimius har valgt at trække sig fra bestyrelsen. Vi siger TAK for hendes store arbejde og engagement i og for foreningen. Katrine var en stor kapacitet, der vil blive savnet.

Bilagskontrolanter

Den 30/09 2019 trak Torben Lohfert sig som Bilagskontrollant pga. inhabilitet, idet han var formand for foreningen i regnskabsårets første kvartal.

Han overlod herefter opgaven til Bilagskontrollant suppleant Kim Rasmussen. Kim Rasmussen foretog en uanmeldt bilagskontrol den 05/10 2019, men har den 19/01 2020 valgt at fratræde, uden at fuldføre opgaven. 

Bestyrelsen arbejder nu på at finde en løsning, så regnskabet for 2019 kan kontrolleres og godkendes i henhold til vedtægterne. 


En smuk start på et nyt år 

Så fik vi startet 2020 på smukkeste vis med verdens hyggeligste tradition. 

I år blev vi beriget af et flot fakkeltog fra Jættevej og trioen OlsenMadsenOlsen leverede det musikalske lydtæppe, der gjorde dette års arrangement til noget ganske særligt. Der blev danset i heldragt og vanter i lanternes skær og hygget og sludret til det sidste.
Traditionen tro blev der budt på lidt varmt at drikke og marsmellows, der ku ristes over bålet. Ikke nogen dårlig måde, at starten et nyt år på. 

Stort TAK til alle de fremmødte – også vores venner fra de frie haveforeninger.

TAK til Regitze for digtet, TAK til Musikken, TAK for lån af bålfade, og sidst men ikke mindst en kæmpe TAK til Linda, Kirsten, Heidi, Henrik og Tina, der fik det hele til ske …. både før, under og efter arrangementet.  

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede







OF Harrestrup, Frejavej 44, 2740 Skovlunde, CVR-nr. ​32995063
OF Harrestrup - Copyright © 2019
  • Sidste Nyt
  • Om OF Harrestrup
    • Kort over området
    • Lokalbladet OF Harrestrup
    • Historien bag Skovlunde
  • Dokumenter
    • Økonomi og budget
    • Kontingent
    • Regler og baggrund for OF Harrestrup
    • Referater
    • Nyhedsbreve
    • Kolonihave indsatsen
    • Vandaflæsning
  • Bestyrelsen
    • Kontakt Bestyrelsen
    • Åbningsdatoer og tider
  • Praktiske forhold
    • Når du vil købe hus
    • Når du vil sælge
    • Når du vil bygge
    • Hegns ansøgning
    • Handicap-skilt
    • Udlejning af fælleshus >
      • Kalender
    • Tingbogen
    • Renovation og affald
    • Lidt om . . . . .
  • Arkiv side