Inden man går i gang med at sætte huset til salg skal huset godkendes til salg. Desværre viser det sig jævnligt, at sælger glemmer godkendelsen og det er en rigtig dårlig ide. I mange tilfælde har sælger glemt reglerne og har lavet ændringer på huset. Det er rigtigt ubehagelig at stå i situationen, hvor man har solgt huset, baseret på fremvisning og på ejendomsmæglerens tegninger og så konstatere, at huset ikke kan godkendes og at der skal foretages ændringer, f.eks. nedrivning af ulovlige ændringer inden godkendelse. Det har køber sjældent stor forståelse for. HUSK at når du vil sælge dit hus: Få en salgserklæring fra bestyrelsen INDEN du kontakter en mægler. Gør det i god tid da vi i øjeblikket har 4-5 ugers ventetid.
Derfor forbered dig inden du sætter huset til salg, og sådan gør du: 1. Du går ind på vores hjemmeside, www.ofharrestrup.dk, og downloader/printer dokumentet (Tjekliste ved salg), alternativt hentes i bestyrelseslokalet i åbningstiden. Du finder dokumentet her. Der står listet præcis det som vores bygningssagkyndige kontrollerer, når han skal udstede godkendelse på dit hus.
2. Du gennemgår tjeklisten og kontrollerer, at dit hus kan godkendes når han kommer forbi. Hvis der er ting der skal rettes, skal det ske inden han kommer på besøg. Du kan således ikke aftale eventuelle rettelser på stedet.
3. Så mailer du til byggesager@ofharrestrup.dk og angiver at du gerne vil have en Salgserklæring og angiv gerne et par datoer/tidspunkter, hvor han kan kikke forbi. Husk at skrive parcellens adresse og dit navn og telefonnummer. Har du ikke mail, kan du lægge en seddel i vores postkasse ved foreningshuset, og han vil kontakte dig.
4. Du indbetaler gebyr for salgserklæringen (kr. 1.500,00) til vores byggesagkyndig Tømrer Carsten Lohse på MobilPay nr. 724107 eller indbetaler til bankkonto, reg.nr. 5020, kontonummer 0001590234, husk at angive adresse i OF og navn. Der kan ikke betales kontant ved kontrollen. Behandlingen af din ansøgning starter ikke før beløbet er betalt.
5. Den byggesagkyndige kikker forbi og kontrollerer dit hus jf. tjeklisten. Hvis alt er OK, udarbejder han en godkendelse, som han så sender til foreningen, der skal underskrive tilladelsen. Hvis han ikke kan godkende huset, fordi det ikke er i overensstemmelse med tjeklisten, vil du blive pålignet et gebyr for den ulempe du har påført på kr. 1.000,00.
6. Efter godkendelse ligge erklæringen klar, når du kommer til Gothersgade, alternativt overdrager via NemID. Når du har en "Erklæring ved salg", kan du finde en køber til huset og blive enig med vedkommende om prisen, der udelukkende afgøres mellem køber og sælger, og er foreningen uvedkommende. Når man har fundet køberen, skal sælger naturligvis oplyse vedkommende om foreningens formål. Derefter henvender både køber og sælger sig på foreningens kontor i Gothersgade, alternativt via NemID, medbringende:
1. Andelsbeviset. 2. Erklæring ved salg, den må max. være 6 mdr. gammel . 3. Den udstedte byggetilladelse vedr. bygningerne på parcellen. 4. Dokumentation for købers helårsadresse. (huslejekontrakt/huslejekvittering - eller ejendomsskema og kvittering for ejendomsskat).
Det skal indskærpes, at intet medlem kan sælge sit hus, med mindre samtlige tilladelser fra myndigheder og fra OF er i orden.
Held og lykke med salget Bestyrelsen
PS. HUSK også at aflevere postkasse nøglen til de nye ejere.